Shopaholic, vad är det som lockar?

Prasslande påsar och kreditkort som halas fram titt som tätt. Det nästan tvångsmässiga beteendet att inhandla något som man egentligen inte behöver. Ett par nya skor till min skosamling kanske? Jag har ju bara trettiotvå par. Eller de där snygga flugbrillorna från H & M, som får mig att se ut som en åttiotalsklon. Ett par nya jeans kan jag i och för sig behöva för garderoben är inte riktigt fullsmockad än.

Mina shoppingturer är allt som oftast utom all kontroll. När jag ska köpa en ny mascara eller uppdatera schampoo-hyllan så slutar det näst intill alltid med att jag kommer hem med fem – sex shoppingpåsar fyllda med kläder, tre par skor och fyra nya ögonskuggor. Men vad är det som lockar oss shopaholics att överkonsumera så brutalt mycket?

Det finns, mig veterligen, ingen medfödd shoppingnerv som kan jämföras med de livsgrundande förmågorna att andas och känna hunger, Hur har vi då fått ett behov att spendera våra pengar på säsongens trendplagg och accessoarer? Hur har den där shoppingnervern krupit in i kroppen och varför väljer vi att slösa våra surt förvärvade pengar på saker som ändå kommer att kasserar under kommande modesäsong?

För mig personligen så handlar det om fyra saker. En av dessa är känslan jag får när jag shoppar. En sorts eufori. Jag hamnar i ett lyckorus när jag kommer ut från provhytten, styr stegen mot kassan, tar fram kortet och betalar för att stilla ett behov som för mig är lika verkligt som en rökares behov för nikotin eller en sockerberoendes sötsug. Min lycka är fullständig minuterna efter att jag har shoppat och jag älskar den känslan.

En annan orsak till att jag är beroende (för jag kan faktiskt erkänna mig själv som en sådan) är att det är ett utomordentligt sätt att vara social. En shoppingrunda är ett utmärkt tillfälle att träffa vänner, konversera och hålla sig à jour med det senaste skvallret. Det är även ett lättsamt sätt att umgås eftersom man går runt i butiker och tittar, provar och känner på klädesplagg, skor och accessoarer och småpratar under tiden.

Den tredje saken jag jagar som Bingo Rimér jagar storbystade blondiner är förnyelse. Jag är en spontan och impulsiv människa och jag tycker om förändring. Jag kan aldrig leva i samma rutin eller mönster under en längre tid. Därför klarar jag inte heller att använda samma kläder under en längre tidsperiod. Jag känner att jag vill ha nytt när jag har tröttnat på mina gamla trasor.

Den sista orsaken till att jag är mer eller mindre beroende av att shoppa är samhällets ideal. Jag, och många med mig vill se bra ut. Det är klart att det är roligt att få komplimanger och kommentarer som rör både min personlighet och mitt utseende.

Idealet idag är att man ska vara smal, vältränad, ha snygga kläder, välvårdat hår, snygg pojkvän, helt perfekta kompisar som också de lever upp till idealet och så vidare.
Jag säger inte att jag vill vara idealet, men jag blir ändå påverkad. Jag vill ha snygga kläder och jag vill se bra ut, även om jag inte behöver ta till extrema åtgärder för att bli en stereotyp. Alla vill vi väl se så bra ut som vi kan? Jag försöker åstadkomma det genom att köpa nya klädesplagg och accessoarer.

Jag tror att de flesta sorters beroenden beror mycket på samhällets förändringar och dess trender. Samhället har förändrats oerhört mycket sedan människan kallades ”Homo neanderthalensis” och därför har även våra behov figursytts för den trend som gäller just nu.

(OBS, detta är ett skolarbete, därför är det så många tråkiga ord i texten ;D)

Kommentarer
Postat av: Rebecka

KLOCKRENT skrivet!! Du har lyckats få med allt det där som jag också känner! :) Och sen tror jag att det ligger lite inbakat i våra gener att gilla att SHOPPA -tror du inte? :) //Rebecka

2006-05-26 @ 10:40:00
Postat av: sara

Rebecka: kul att du gillade texten! :D jag tror faktiskt att vi har ärvt en liten shoppinggen från våra föräldrar ;D men den har nog inte funnits såååå länge ;P

Postat av: Vintage*Jessica

BRA skrivet skrattar :)))

2006-05-26 @ 18:39:02
URL: http://www.bambii.blogg.se
Postat av: sara

Jessica: tack! :D:D

2006-05-26 @ 20:27:22
URL: http://shopaholiclight.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback